İki otomotiv devi tarafından yapılan ortak açıklamada, Japon araba üreticilerinin ortak bir holding şirketi altında birleşme görüşmeleri için mutabakat zaptı imzaladıkları belirtildi.
Nissan’ın yüzde 24,5’lik payına sahip olan Mitsubishi de mutabakat zaptını imzalarken, yeni oluşturulacak kümeye katılmayı ocak ayı sonuna kadar kıymetlendirecek.
Öte yandan Honda, gelecek yıl 1,1 trilyon yen (7 milyar dolar) kıymetinde pay geri alımı yapacağını duyurdu. Honda Yönetim Kurulu Lideri Başkanı Toshihiro Mibe, hususa ait düzenlediği basın toplantısında, şirketlerin elektrikli araçlar ve otonom sürüş alanındaki yeni teknolojilerin geliştirilmesinde rekabet edebilmek için daha büyük bir bütçeye muhtaçlık duyduğunu söyledi.
Söz konusu mutabakatın, Honda ve Nissan markasını koruyacağını belirten Mibe, mutabakatın, kaynakları paylaşmayı ve sinerji sağlamayı amaçladığını aktardı.
Mibe, iki şirketin potansiyel birleşme yoluyla 30 trilyon yenlik (191,4 milyar dolar) bir satış sayısına ulaşacağını, faaliyet karının ise 3 trilyon yen (19 milyar dolar) üzerine çıkacağını söz etti. Mibe, “Her iki şirket de kendi markalarıyla ortak holding şirketinin tamamına sahip olduğu iştirakler olarak devam edecek.” sözlerini kullandı.
Japonya’nın ikinci ve üçüncü en büyük araba üreticileri Honda ve Nissan, ABD’li Tesla ve BYD üzere Çinli elektrikli araç üreticileriyle rekabette zorlanıyordu.
Çin ve ABD üzere pazarlarda istediği satış muvaffakiyetini yakalayamayan Nissan, kasımda 9 bin kişiyi işten çıkarma ve üretim kapasitesini azaltma kararı almıştı.
Honda ve Nissan’ın birleşmesiyle kurulacak yeni şirket, Toyota ve Volkswagen’den sonra araç üretim hacmi bakımından dünyanın üçüncü büyük araba üreticisi olacak.
Anlaşma birebir vakitte 2021’de Fiat Chrysler ve PSA ortasında gerçekleşen ve Stellantis’i oluşturan 52 milyar dolarlık birleşmeden bu yana bölümdeki en büyük birleşme olacak.
Geçen yıl Honda ve Nissan dünya çapında sırasıyla 3,98 milyon ve 3,37 milyon araç satışı gerçekleştirdi. Toyota geçen yıl 11,23 milyon araç satarak arka arda dördüncü yıl da birinciliğini korurken, Japon üreticiyi 9,24 milyon araçla Alman Volkswagen izledi.
Küresel araba üreticileri, kıymetli bataryalar, otonom sürüş üzere teknolojiyi geliştirme için gereken devasa kaynaklar nedeniyle elektrikli araç geliştirmenin giderek artan maliyetlerini karşılamak için fon bulmakta zorlanırken, birleşme yahut işbirliklerini artırıyor.
Honda ve Nissan bu yıl martta maliyetleri düşürmek ve rekabet gücünü artırmak hedefiyle elektrikli araç üretimi ve yazılım teknolojilerinde stratejik paydaşlık için fizibilite çalışması başlatma konusunda anlaşmış, Mitsubishi Motors da ağustos ayında görüşmelere katıldığını açıklamıştı.